Праграма дзейнасці краязнаўчага музея "Вытокі"
для навучэнцаў 1 – 17 год
Тэрмін рэалізацыі 3 гады
Тлумачальная запіска
Краязнаўства і музеязнаўства ў сістэме адукацыі з'яўляюцца традыцыйнымі і эфектыўнымі сродкамі навучання і выхавання ў школьнікаў любові да роднага краю. Адным з умоў паспяховага вырашэння пазнавальных і выхаваўчых задач школы з'яўляецца арганізацыя работы школьнага музея. Яго стварэнне ў школе выклікана імкненнем удзельнікаў адукацыйнага працэсу ведаць больш аб сваёй мясцовасці, школе; пра людзей, якія тут жылі і жывуць, працавалі і працуюць у цяперашні час, а таксама жаданнем захаваць гісторыю сваёй малой Радзімы.
Школьны музей – гэта музей у мініяцюры, які адлюстроўвае вузкія лакальныя тэмы гісторыі ці прыроды роднага краю. Цесна звязаны з усім адукацыйным працэсам школы, ён стварае спрыяльныя ўмовы для індывідуальнай і калектыўнай дзейнасці навучэнцаў, дапамагае развіваць у іх уменне самастойна папаўняць свае веды, арыентавацца ў патоку навуковай і палітычнай інфармацыі. Вопыт паказвае, што падзеі, якія адбываюцца сёння, праз параўнальна кароткі час пачынаюць сцірацца з памяці. Знікаюць крыніцы, звязаныя з гэтымі падзеямі. Наш абавязак – паспець захаваць для будучых пакаленняў ўсё каштоўнае і вартае. Калі не фіксаваць падзеі і з'явы «па гарачых слядах», то пазней іх вывучэнне запатрабуе шмат сіл і часу. Таму фіксацыя падзей або з'яў прыроды з'яўляецца актуальнай задачай школьнага музея. Фотаздымка і апісанне падзей, інтэрв'юіраванне іх удзельнікаў і відавочцаў, фарміраванне банка краязнаўчых дадзеных, вядзенне спецыяльных летапісаў і хронік, папаўненне фондаў школьнага музея – усё гэта з'яўляецца важным сродкам дакументавання гісторыі роднага краю.
Дзіцячая аўдыторыя традыцыйна з'яўляецца прыярытэтнай катэгорыяй музейнага абслугоўвання. Акрамя таго, цяпер ужо ні ў каго не выклікае сумневу, што далучэнне да культуры варта пачынаць з самага ранняга дзяцінства, калі дзіця стаіць на парозе адкрыцця навакольнага свету. У школьных музеях дзіця выступае не толькі як спажывец прадукту музейнай дзейнасці, але і як актыўны яго стваральнік. Дадзеная праграма прызначана для вядзення краязнаўчай работы ў рамках вучэбна-выхаваўчай дзейнасці і закліканы дапамагчы вучням шырэй пазнаёміцца з родным краем, глыбей зразумець своеасаблівасць яе прыроды, гісторыі і культуры, а таксама пазнаёміцца з прыёмамі збіральніцкай і музейнай працы праз экскурсіі, экспедыцыі, цікавыя сустрэчы.
Удзельнікі праграмы.
Праграма разлічана на выхаванцаў дашкольнага комплексу, вучняў УА розных узростаў, якія цікавяцца гісторыяй роднага краю, вядуць пошукавую і даследчую працу, якія ўдзельнічаюць у конкурсах па краязнаўству, а таксама настаўнікаў і бацькоў.
Мэта, задачы і асноўныя прынцыпы ажыццяўлення праграмы
Мэта. Стварыць аптымальныя ўмовы для грамадзянскага і патрыятычнага выхавання сродкамі музейнай дзейнасці, фарміравання сацыяльнай актыўнасці школьнікаў, развіцця творчай дзейнасці навучэнцаў па вывучэнні, адраджэнні і захаванні гісторыі роднага краю праз розныя формы пошукавай і музейнай працы.
Задачы:
- прыцягнуць ўвагу школьнікаў да праблем захавання гісторыі і культуры роднага краю;
- актывізаваць пазнавальную і даследчую дзейнасць вучняў;
- развіваць творчыя здольнасці школьнікаў;
- далучыць школьнікаў да культуры продкаў, прывіваць пачуццё любові да роднага краю;
- выхоўваць ў навучэнцаў грамадзянскасць і патрыятызм;
- фарміраваць і папаўняць музейную калекцыю, забеспячваць захаванасць экспанатаў, улік фондаў музея.
Асноўныя прынцыпы ажыццяўлення праграмы:
- асабіста-арыенціраваны падход;
- мэтазгоднасць;
- актыўнасць;
- навуковасць;
- даступнасць;
- самастойнасць мыслення;
- творчасць;
- калектывізм;
- гуманізм;
- сумесная дзейнасць дзяцей і дарослых;
- паспяховасць;
- стымуляванне;
- зваротная сувязь.
Змест праграмы
Пошукавая дзейнасць школьнага музея ў сваёй дзейнасці кіруецца нарматыўнымі дакументамі:
- Закон Рэспублікі Беларусь “Аб музеях і музейным фондзе Рэспублікі Беларусь”,
- Інструкцыя аб парадку стварэння і адкрыцця музеяў і экспазіцый;
- Метадычнага пісьма аб сумеснай дзейнасці музеяў;
- Пастановы калегіі ўпраўлення культуры і адукацыі Гродзенскага аблвыканкама “Аб стане ўліку і захавання музейнага фонду РБ і стварэнні экспазіцый у музеях навучальна-выхаваўчых устаноў”.
Школьны музей прымае ўдзел у пашпартызацыі, выставах, аглядах, ўключаецца ў праграмы культурна-патрыятычнага і моладзевага руху, прымае ўдзел у раённых краязнаўчых мерапрыемствах.
Напрамкі рэалізацыі праграмы.
Пошукава-даследчая дзейнасць. Дадзены кірунак працы прадугледжвае непасрэдны ўдзел навучэнцаў і настаўнікаў у пошукава-даследчай працы па адраджэнні гісторыі роднага краю. Для гэтага неабходна азнаёміць іх з методыкай збору і фіксацыі матэрыялаў, навучыць працаваць у фондах музеяў, архівах і бібліятэках, выкарыстоўваючы асноўныя шляхі збору гісторыка-краязнаўчага матэрыялу, якімі з’яўляюцца планамерны сістэматычны збор дакументаў, помнікаў матэрыяльнай і духоўнай культуры і прыём дароў і выпадковых паступленняў.
Такая праца дазволіць праводзіць на базе музея сумесную працу настаўнікаў і вучняў па даследаванні праблемных пытанняў гісторыі роднага краю, абагульняць вывучаны матэрыял у рефератах, творчых і навуковых даследаваннях вучняў, удзельнічаць у раённых і абласных конкурсах па краязнаўству.
Асноўнымі формамі працы ў дадзеным відзе дзейнасці з’яўлюцца перапіска з цікавымі людзьмі і выпускнікамі школы, збор артыкулаў па гісторыі краю з перыядычнага друку, навуковай і даведачнай літаратуры, правядзенне даследчых работ, улік і захоўванне фондаў.
Асноўныя задачы дадзенага напрамкі работы музея: стварыць неабходныя ўмовы для забеспячэння захаванасці фондаў і звестак аб іх, правільна афармляць асноўную музейную дакументацыю і ўліковыя абазначэнні на музейны прадмет, дакладна запісваць звесткі аб паходжанні прадмета, яго сувязях з пэўнымі гістарычнымі фактамі і людзьмі, арганізаваць прыём і выдачу музейных прадметаў, абавязкова фіксаваць выдачу матэрыялаў на ўрокі і мерапрыемствы.
Экспазіцыйная дзейнасць. Вынікам пошукава-даследчай работы вучняў становіцца стварэнне музейнай экспазіцыі. Галоўная задача дадзенага кірунку – спрыяць павышэнню навуковага і эстэтычнага ўзроўню экспазіцый.
Для гэтага неабходна асвоіць і практыкаваць парадак стварэння экспазіцыі (вывучэнне і адбор матэрыялаў, складанне плана, распрацоўка праекта мастацкага афармлення, выраб абсталявання, тэкстаў, элементаў афармлення, мантаж), улічваць асноўныя эстэтычныя патрабаванні (рытмічнасць у размяшчэнні экспазіцыйных комплексаў, раўнамернасць насычэння іх частак, прапарцыйную загрузку экспазіцыйных плошчаў), выкарыстоўваць у працы выставы-перасоўку, прадугледзець у экспазіцыі школьнага музея раздзелы, у якіх можна лёгка замяняць матэрыял, што дасць магчымасць праводзіць у музеі разнастайныя гульні і віктарыны з рознымі катэгорыямі дашкольнікаў і школьнікаў. Створаная экспазіцыя павінна стаць цэнтрам асветніцкай працы ў школе.
Навукова-асветніцкая праца. Галоўная задача дадзенага кірунку – ўцягванне ў працу музея значнай колькасці школьнікаў, іх бацькоў, настаўнікаў.
Для гэтага неабходна працягнуць навучанне школьнікаў метадам пошукава-даследчай работы, праводзіць у музеі сумесныя мерапрыемствы (сустрэчы, канферэнцыі, гутаркі, экскурсіі), выкарыстоўваць матэрыялы музея на ўроках гісторыі, беларускай мовы і літаратуры, выяўленчага мастацтва, ўроках у пачатковых класах, на факультатыўных занятках, інфармацыйных і класных гадзінах.
Галоўны крытэрый паўсядзённай працы музея – гэта правядзенне экскурсій і іншых форм масавай работы. Пры гэтым павінен падтрымлівацца высокі тэарэтычны і метадычны ўзровень гэтых мерапрыемстваў, комплексны падыход, актуальнасць і займальнасць, улік ўзросту, інтарэсаў і ведаў удзельнікаў, апора на экспазіцыю, матэрыялы і актыў музея.
Прапагандысцкая дзейнасць. Галоўная задача дадзенага кірунку – прапагандаваць дзейнасць музея ў навучальнай установе, сярод мясцовага насельніцтва, ў сродках масавай інфармацыі, у інтэрнэце.
Для гэтага неабходна праводзіць тэматычныя конкурсы, вахты памяці, аказваць шэфскую дапамогу ветэранам, пажылым людзям, даглядаць помнікі, пісаць артыкулы і лісты ў газету “Іўеўскі край” і іншыя газеты, змяшчаць інфармацыю пра дзейнасць музея на сайце УА.
Стварэнне відэа- і фотарэпартажаў видео- и фоторепортажей «Мой город» з публікацыяй у мясцовых сродках масавай інфармацыі.
Савет музея
Савет музея вывучае дакументы і іншыя крыніцы па пошукавай дзейнасці, сістэматычна папаўняе фонды школьнага музея шляхам актыўнага пошуку падчас экскурсій, працы ў бібліятэках і архівах, вядзе ўлік фондаў у інвентарнай кнізе, забяспечвае захаванасць музейных прадметаў; стварае і абнаўляе экспазіцыі, выставы; праводзіць экскурсійна-лектарскую і масавую работу для навучэнцаў, устанаўлівае і падтрымлівае сувязь са школьнымі музеямі раёна і раённым музеем нацыянальных культур, праводзіць навучанне актыва.
<v:oval fillcolor="#8aabd3 [2132]" id="Овал_x0020_1" o:gfxdata="UEsDBBQABgAIAAAAIQC75UiUBQEAAB4CAAATAAAAW0NvbnRlbnRfVHlwZXNdLnhtbKSRvU7DMBSF dyTewfKKEqcMCKEmHfgZgaE8wMW+SSwc27JvS/v23KTJgkoXFsu+P+c7Ol5vDoMTe0zZBl/LVVlJ gV4HY31Xy4/tS3EvRSbwBlzwWMsjZrlprq/W22PELHjb51r2RPFBqax7HCCXIaLnThvSAMTP1KkI +gs6VLdVdad08ISeCho1ZLN+whZ2jsTzgcsnJwldluLxNDiyagkxOquB2Knae/OLUsyEkjenmdzb mG/YhlRnCWPnb8C898bRJGtQvEOiVxjYhtLOxs8AySiT4JuDystlVV4WPeM6tK3VaILeDZxIOSsu ti/jidNGNZ3/J08yC1dNv9v8AAAA//8DAFBLAwQUAAYACAAAACEArTA/8cEAAAAyAQAACwAAAF9y ZWxzLy5yZWxzhI/NCsIwEITvgu8Q9m7TehCRpr2I4FX0AdZk2wbbJGTj39ubi6AgeJtl2G9m6vYx jeJGka13CqqiBEFOe2Ndr+B03C3WIDihMzh6RwqexNA281l9oBFTfuLBBhaZ4ljBkFLYSMl6oAm5 8IFcdjofJ0z5jL0MqC/Yk1yW5UrGTwY0X0yxNwri3lQgjs+Qk/+zfddZTVuvrxO59CNCmoj3vCwj MfaUFOjRhrPHaN4Wv0VV5OYgm1p+LW1eAAAA//8DAFBLAwQUAAYACAAAACEAABUg7bsDAABMCQAA HwAAAGNsaXBib2FyZC9kcmF3aW5ncy9kcmF3aW5nMS54bWysVs1uGzcQvgfoOxC8O9KqWv8IWQeK WgcBXMeQHAQ9jrlcaVEuuSUpWcqxfYC+QYC8QRAgyCF9COWNOkOuVlvHaBonF3vI+Tjzze/q0eN1 pdhKWlcanfHkYZ8zqYXJSz3P+Iurs4NjzpwHnYMyWmZ8Ix1/fPrDg0cwmluoF6VgaEG7EWR84X09 6vWcWMgK3ENTS426wtgKPB7tvJdbuEHLleoN+v3DXgWl5qd7Uz+BB7a05T1MKSN+k/kE9AocmlRi 1L1pOCrx7ZZhpFdPbT2rLy0xFxerS8vKPOOYOQ0Vpoj3GkUDw2Pv1qv53sC6sBXhTVGwdcYHx+lR 2kdbmyAnSdqP9uTaM0GAwUmaDlLOBCKS4+RkcJQ2HhfPv2BDLH7+ghUkGgmh0CHpaqKoV59Hneyi 3r7evtu+3X5kSRs/oXfB7166Jm/fK+yWMIxq6/xTaSpGQsalUmXtZOgvWJ07H6nsUBQQdnB+VioV ZIeQKLDaOKonnUIzy4mybAUq4yCE1D4JKl9qH28PD/tYslB2B/4Xk8frhK7DPbJsDYVumLuuKyw4 4v63u+GQOuT+7hJy9xX+Bj/exx910C6nqtQMaKOkw+ibOQFKhqmJZdmXgnLVNIlfz0Lj+fUTk28o P9f4H+fNGiwwDomrxVmJ1T4H5y/B4g7CS9xm/jn+KZS5ybhpJM4Wxr66657wuBdQy9kN7rSMu9+X YCVn6pnGRjhJhkM068NhmB4N8GC7muuuRi+ricFOwcFAdkEkvFc7sbCmemlsPiavqAIt0HfGhbe7 w8TjGVW4OoUcj4MsTFWDP9ezGpdYbEBq5av1S7B10/Iel8SFmS2gvrPtI5bSqM146U1RNjMRs0oK 5fzMb5QMzRVyj6VgoOb4cSCCAUMcSMD4LkUzArSo2l5XHcS4CFNFWO+audgj8ToAsOhNzS1ZtuhU hYa5lgdPfsVUvsLNh70TCMiikMLHiUbKgIPI/KaWBQhcv1dlJR27kDdsairQcU4kdBATUOW1LaNG uI7mjrfIDNkQKX+6fYMb7t32/ac/2PbvT39uP6D4Fy13DJFwhJI6p06cthHY5cH0RYwgwcm7I4Jv Irf3FzhgzYhPOzBLJ2f1FNMVx2w3UY6KTHSVnsoCv1/0ZQnU2j31+cJzC8hlvI4bK9psXwTXwSBZ LnCxtrZjw7bIf9uOZhp8yGEocPv4P1dVfBxbAl8Ez0b79nFVahP79pZ3hWu88RzxgX6TGMwhffN6 t35HBEjzu4d+rHTPp/8AAAD//wMAUEsDBBQABgAIAAAAIQDUkmfO+AYAAGocAAAaAAAAY2xpcGJv YXJkL3RoZW1lL3RoZW1lMS54bWzsWU9v3EQUvyPxHUa+t9n/zUbdVNnNbgNtSpTdFvU4a8/aQ8Ye azybdG9VekQCIQriQCU4cUBApFbi0n6H9DMEiqBI/Qq8mbG9nqxD0jaCCppD1n7+zfv/3ryxL1+5 EzK0S0RCedRxqhcrDiKRyz0a+R3n5mhwYdlBicSRhxmPSMeZkcS5svruO5fxistoPOZYeKOAhAQB oyhZwR0nkDJeWVpKXCDj5CKPSQTPJlyEWMKt8Jc8gfdAQMiWapVKaynENHJWgaNUjPoM/kUyUQSX iaFiQ1CEQ5B++O3T/cODwyeHjw4Pnt6F6yfw+6le6+1U1YpklvSYQLuYdRyQ4fG9EbkjHcRwIuFB x6noP2dp9fISXkkXMXnC2sK6gf5L16ULvJ2alin8cS60Omi0L63n/DWAyUVcv9/v9as5Pw3ArguW G12KPBuD5Wo341kAmctF3r1Ks9Kw8QX+9QWd291ut9lOdTFMNchcNhbwy5VWY61m4TXI4JsL+EZ3 rddrWXgNMvjWAn5wqd1q2HgNChiNdhbQKqCDQco9h0w42yiFLwN8uZLC5yjIhjzblIgJj+RZcy/E H3ExgAVqIcOSRkjOYjLBLuRsD4djQbESiFcILjwxJDdZICnZKHEFjWXHeT/GkVOAvHj8w4vHD9HR /qOj/Z+P7t072v/JMLJWbeDIL656/t1nfz64i/54+M3z+1+U45Mi/tcfP/7lyeflQCinuXnPvjz4 7dHBs68++f37+yXwNYHHRfiIhiRBN8ge2uYhGKa9YmtOxuLlVowCTIsr1iI/wRFWUkr492VgoW/M MEujY+nRJbYHbwloJ2XAq9OPLIWHgZhKWiL5WhBawE3OWZeLUi9cU7IKbh5NI79cuJgWcdsY75bJ 7uHIim9/GkNfzdLSMrwXEEvNLYYjiX0SEYnUM75DSIl1tym1/LpJXcETPpHoNkVdTEtdMqJjK5vm izZoCHGZldkM8bZ8s3kLdTkrs3qd7NpIqArMSpQfEWa58SqeShyWsRzhkBUdfh3LoEzJ4Uy4RVw/ kRBpnzCO+h5JkrI1HwiwtxD0axg6WGnYN9kstJFC0p0yntcx50XkOt/pBTiMy7BDGgVF7HvJDqQo RltclsE3uV0h6h7igKMTw32LEivcp3eDm9S3VJoniHoyFSWxvEq4lb/DGZtgolsNNHmrV4c0+rvG zSh0biPh/Bo3tMpnXz8o0ftNbdlrsHuV1czGsUZ9Eu54e+5x4dE3vzuv42m0RaAgFreot835bXN2 /vPN+aR6Pv+WPO/C0KDVLGIGbz2Gh2eewieUsaGcMXI90YN4AnuRNwCi4qNPoyQ/pcUBXKrKBoEW zhdYr0GCyw+pDIYBjmGIrzqKiZ+krP0ExTyBw6Qml/JWeDgISHMUbapDiukkCZab3DPkuiJnZ5Gc jdbK1wfgTFBdMTirsPqllCnY9irCqkqpM0uratV0k7Sk5SYrF+tDPLg8Nw2IuTdhyEEwGoGXW/A+ QImGww9mxFN+NzHKwqKjcJ4hSgLskTRGyu7FGFV1kLJcWTBE2WGSQR0sT/FaQVpbsX0NaWcJUlFc 4wRxWfReJ0pZBs+jBNyOlyOLisXJIrTXcdrNWtNBLo47zgTOzXAZxhD1RM2VmPnwRsqVwqT9qcWs q3wezXZmmF0EVXg1Yvy+YLDVB2KRyHWcBCY19KM0BVikJBn9a01w63kZUNKNzqZFfRmS4V/TAvxo h5ZMJsSVxWAXKMp35jZtpXwqiRgG3h4as6nYxhB+lapgj0cTeP2hO4K6gXd3ytv6kd2c06IrvjHT OEPHLA5w2m5ViWaVbOC6IeU66LuCemBbqe7auJc3RZf8OZlSTOP/mSlqP4G3EXVPRcCFF8MCI1Up HYcLGXDoQnFA3YGAQUL3DsgWeP8LjyGp4C22/hVkV/2amjM8dFnDoVJuUx8JCvuRDAQhW9CWdPad wqya7l2GJUsZ6YwqqJvERu0x2SVspHpgS+3tDgog1XU3SduAxh3PP/s+raCxr4acYr1ZnSzfe00N /NOTjylmMMruw3qgyfyfq5iPB/Nd1azXy7O9t2iIejAfsxpZVYCwwlbQTsv+FVV4ya3WdKwFi2vN TDmI4qLFQMwHohjeKSH1D/Y/KlxGdBqrDXXEt6G3Ivi4oZhB2kBWXzCDB1IN0hDHMDgZokkmxcq4 Nh2dlNeyzfqcJ91c7jFnK83OEu+XdHY+nNnirFo8T2enHrZ8bWgnuhoie7xEgTTJDjY6MGVfvjZx jMZ+tePA1yYI9B24gu9VDtBqilZTNLiCj1AwLJkvRx0nvcgo8NxQckw9o9QzTCOjNDJKM6PAcJZ+ o8koLehU6rMKfOZTPw7KvqDABJd+ccmaqvV5cPUvAAAA//8DAFBLAwQUAAYACAAAACEAnGZGQbsA AAAkAQAAKgAAAGNsaXBib2FyZC9kcmF3aW5ncy9fcmVscy9kcmF3aW5nMS54bWwucmVsc4SPzQrC MBCE74LvEPZu0noQkSa9iNCr1AcIyTYtNj8kUezbG+hFQfCyMLPsN7NN+7IzeWJMk3ccaloBQae8 npzhcOsvuyOQlKXTcvYOOSyYoBXbTXPFWeZylMYpJFIoLnEYcw4nxpIa0cpEfUBXNoOPVuYio2FB qrs0yPZVdWDxkwHii0k6zSF2ugbSL6Ek/2f7YZgUnr16WHT5RwTLpRcWoIwGMwdKV2edNS1dgYmG ff0m3gAAAP//AwBQSwECLQAUAAYACAAAACEAu+VIlAUBAAAeAgAAEwAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA W0NvbnRlbnRfVHlwZXNdLnhtbFBLAQItABQABgAIAAAAIQCtMD/xwQAAADIBAAALAAAAAAAAAAAA AAAAADYBAABfcmVscy8ucmVsc1BLAQItABQABgAIAAAAIQAAFSDtuwMAAEwJAAAfAAAAAAAAAAAA AAAAACACAABjbGlwYm9hcmQvZHJhd2luZ3MvZHJhd2luZzEueG1sUEsBAi0AFAAGAAgAAAAhANSS Z874BgAAahwAABoAAAAAAAAAAAAAAAAAGAYAAGNsaXBib2FyZC90aGVtZS90aGVtZTEueG1sUEsB Ai0AFAAGAAgAAAAhAJxmRkG7AAAAJAEAACoAAAAAAAAAAAAAAAAASA0AAGNsaXBib2FyZC9kcmF3 aW5ncy9fcmVscy9kcmF3aW5nMS54bWwucmVsc1BLBQYAAAAABQAFAGcBAABLDgAAAAA= " strokecolor="#243f60 [1604]" strokeweight="2pt" style="position:absolute; left:0; text-align:left; margin-left:139.95pt; margin-top:164.2pt; width:180.75pt; height:143.25pt; z-index:251659264; v-text-anchor:middle"> <v:fill color2="#d6e2f0 [756]" colors="0 #9ab5e4;.5 #c2d1ed;1 #e1e8f5" focus="100%" type="gradient"> <o:fill type="gradientUnscaled" v:ext="view"> </o:fill></v:fill> <v:textbox> </v:textbox></v:oval>
Савет музея |
Сектар масавай і прапагандысцкай дзейнасці |
Сектар навукова-асветніцкай дзенасці (экскурсаводаў) |
Сектар міжмузейных сувязей |
Фондавы сектар |
Сектар пошукавай і даследчай працы |
Экспазіцыйна-выставачны сектар |
Формы работы Савета музея
Выстава – адна з форм эстэтычнага выхавання, якая дапамагала весці прапаганду сярод вучняў. Пасля чарговай выставы вучні школы больш актыўна прымаюць удзел у папаўненні музея экспанатамі.
Міні-тэатр – у якім дэкламуюцца ўрыўкі з твораў, чытаюцца вершы, проза, суправаджаецца гэта паказам музейных экспанатаў. Ён стаў дарадчыкам у стварэнні цудоўнага фальклорнага асяроддзя, дапамагае успрымаць народную культуру, спрыяе творчаму развіццю і паглыбленню ведаў аб родным краі.
Шэфства – Савет музея наведвае групы дашкольнага комплеку, малодшыя класы з паказам міні-спектакляў, праводзіць міні-віктарыны.
Актыўны ўдзел у рабоце грамадскіх аб’яднанняў “БРПА”, “БРСМ”
Экскурсіі – абзорныя, тэматычныя.
Віктарыны (па творах вядомых беларускіх пісьменнікаў і паэтаў-землякоў)
Паездкі – з мэтай збору дадатковых матэрыялаў; з мэтай знаемства з памятнымі месцамі.
Летапіс школы
Цесная сувязь з ветэранамі
Падарожжы - Нясвіж, Мірскі замак, Навагрудак, Полацк, Віцебск і іншыя музеі.
Абмен вопытам – наведванні іншых музеяў з мэтай абмена вопытам (музей гісторыі літаратуры ў Мінску; Я.Купалы – Вязанка і інш.)
Сустрэчы з майстрамі дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва.
Сустрэчы з пісьменнікамі.
Удзел у навукова-практычных канферэнцыях
Гадзіны народнага фальклору, турніры знаўцаў прыказак і прымавак, беларускай казкі, якія сталі эфектыўнай формай знаёмства дзяцей з вуснай народнай творчасцю.
Правядзенне цыклаў мерапрыемстваў, прысвечаных святам і абрадам беларусаў.
Этапы рэалізацыі праграмы
І этап – падрыхтоўчы: верасень 2019 – жнівень 2020 |
|
Напрамкі работы |
Шляхі выканання |
Нарматыўна-прававое і метадычнае забеспячэнне развіцця школьнага музея |
Арганізацыя работы Савета школьнага музея |
Каардынацыя дзейнасці школы і школьнага музея па фарміраванню грамадзянскай пазіцыі вучняў |
Перспектыўны план работы школьнага музея “Вытокі”. Арганізацыя работы гурткоў, факультатываў, пашукова-краязнаўчай і даследчай работы |
Развіцце тэматычных зон музея |
Правядзенне ілюстраваных тэматычных экскурсій. |
Устанаўленне сувязей з іншымі музеямі |
Арганізацыя супрацоўніцтва з музеямі школ Іўеўскага раена, з Іўеўскі музеем нацыянальных культур, з Лідскім краязнаўча-этнаграфічным музеем. |
ІІ этап – пошукава-стваральны: верасень 2020 – жнівень 2021 |
|
Прапагандысцка-асветніцкая работа з педагогамі, бацькамі, вучнямі |
Распрацоўка лекцый, адкрытых урокаў, семінараў, круглых сталоў, вячорак, фальклорных святаў |
Экскурсійна-экспедыцыйная дзейнасць |
Правядзенне экскурсій, падарожжаў. Афармленне экспазіцый. |
Выхаванне патрыятызму сродкамі краязнаўства |
Удзе у гісторыка-этнарафічных экскурсіях па родным краі (Нясвіж, Мір, Брэст, Хатынь, Курган Славы і інш.), аднаднеўных турыстычных паходах «Наш край – Беларусь», пешаходных экскурсіях “Памятныя мясціны нашай мясцовасці”, “Іх імёнамі названы вуліцы” і інш., у даследчых праектах і конкурсах |
Знаёмства дзяцей з вуснай народнай творчасцю |
Гадзіны народнага фальклору, турніры знаўцаў прыказак і прымавак, загадак, беларускіх казак, мясцовых легендаў і паданняў. |
Наведванне школьнага музея прадстаўнікамі іншых устаноў адукацыі, бацькамі |
Правядзенне заняткаў для выхаванцаў дашкольнага комплексу, навучэнцаў пачатковых класаў, ветэранаў |
Абмен вопытам работы школьных музеяў агульнаадукацыйных устаноў |
Наведванне музеяў устаноў адукацыі раёна, Іўеўскага музея нацыянальных культур, Лідскага краязнаўча-этнаграфічнага музея, музея Вялікай Айчыннай вайны ў Мінску. |
Арганізацыя даследаванняў і ўдзел у навукова-практычных канферэнцыях |
Правядзенне навуковых даследаванняў, напісанне навуковых прац па краязнаўчым матэрыяле |
ІІІ этап – рэфлексійна-абагульняючы. Верасень 2021 – май 2022 |
|
Расшырэнне прасторава-адукацыйнага асяроддзя музея. Аналіз дзейнасці і перспектыў развіцця праекта. Рэалізацыя механізмаў узаемадзеяння ўсіх суб’ектаў культурна-адукацыйнай прасторы школы. |
|
Стварэнне і забеспячэнне адкрытай адукацыйнай прасторы для ўстаноў раена |
Арганізацыя ўзаемадзеяння школы з установамі адукацыі раена |
Аналіз выніковасці і эфектыўнасці праведзенай работы |
Выступленне аўтараў праекта з дакладамі на пасяджэннях МА, педагагічных нарадах, навукова-практычных канферэнцыях |
Аналіз работы школьнага музея па фарміраванню актыўнай грамадзянскай пазіцыі вучняў |
Правядзенне дыягнастычных даследаванняў і аналіз |
Мяркуемые вынікі рэалізацыі праграмы.
Для музея:
- аптымізацыя дзейнасці музея;
- удасканаленне дзейнасці музея;
- папўненне фонда музея новымі экспанатамі.
Для вучняў:
- фарміраванне навыкаў атрымання ведаў;
- фарміраванне сацыяльнай актыўнасці;
- пачуццё гонару за свой край;
- рост цікавасці да вывучання роднага краю
Для бацькоў:
- рознабаковае развіццё асобы дзіцяці;
- арганізацыя вольнага часу дзяцей.